Upphovsrätten stoppar kulturproduktion

Ytterliggare ett bevis på att upphosvrätten är kontraproduktiv kan läsas om här. Musikbolagen försöker med alla näbbar och klor som finns att försvara sin monopolställning när Universal Music stoppar Stockholms Stadsteater från att visa en föreställning innehållandes många Simon and Garfunkel-låtar. Att hindra kulturarbetare från att spela upp andra artisters verk i en teaterföreställning är nästan lika obehagligt som när diktaturer hindrar verk med annan politisk åsikt.

Vad tjänar Simon and Garfunkel på att Universal hindrar föreställningen? Svar: Absolut ingenting. Men jag vet att S&G inte personligen har hindrat föreställningen utan det är deras musikförlag som gjort det för att "skydda/tillgodose sina upphovsmäns rättigheter". Så jag skyller ingenting på artisterna i det här fallet, utan det är musikbolaget och dess perverserade syn på upphovsrätten som orsakat det här.

Upphovsrätten kan inte existera i dess nuvarande form i ett fritt samhälle. Om det är ett fritt samhälle vi vill ha då förstås. Jag vet att jag vill det. Vill du det och vill du göra någonting åt det så finns det ett parti som kan göra skillnad och förändra.

***Uppdatering***

DN har en artikel om samma sak som SR rapporterade om. VDn för Universal Music säger att dom visst vill att musiken används men att det ska ske genom att dom får mer betalt och har därför stämt Stockholms Stadsteater.

Enligt mig är det ett lite fel sätt att få "deras" (Så vitt jag vet är det Simon and Garfunkel som gjort musiken och inte Universal Music) musik att användas. Universal får redan pengar per visning genom STIM så deras krav är alltså inte att dom vill få betalt utan att dom vill ha mer betalt. Girighet med stöd av uråldrig lagstiftning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0